Hoe de ANWB haar volledige vloot en vastgoed elektrificeert dankzij slimme laadinfra

Bijzonderheden

Expert

Utiliteit en mobiliteit kun je niet meer los van elkaar zien. Dat weet mobiliteitsgigant ANWB als geen ander. Daarom zet men belangrijke duurzame stappen door het volledig elektrificeren van de vloot en het bouwen van passende en duurzame laadinfrastructuur. Unica is onderdeel geworden van de motor van de wegenwacht en werkt samen met de ANWB aan een duurzame toekomst.

Bijzonderheden

De samenwerking in beeld

Over ANWB

De ANWB is met 5 miljoen leden de grootste vereniging van Nederland. De vereniging behartigt de belangen van haar leden op het gebied van recreatie, toerisme, verkeer en vervoer. Daarbij richt de ANWB zich op hulpverlening bij pech, reizen, verzekeringen en de rol van echte mobiliteitsexpert. 

De groene ontwikkeling in Nederland gaat waanzinnig snel en kent haast continu nieuwe uitdagingen. De ANWB wil voorop lopen in duurzaamheid en circulariteit. Zo wil men de CO2-uitstoot met 80% verminderen in 2030, een volledig emissievrije, elektrische vloot van ongeveer 800 bedrijfswagens en 200 leaseauto’s realiseren en haar diverse vastgoedportefeuille verduurzamen. De beschikbaarheid van slimme laadinfra en voldoende laadpunten op ANWB-locaties is daarvoor essentieel.

De uitdagingen

  • Locaties stapsgewijs voorzien van duurzame laadinfra.
  • Optimaal gebruikmaken van de beschikbare netaansluiting per locatie zonder te hoeven verzwaren.
  • Het continu kunnen laden van zoveel mogelijk elektrische voertuigen.
  • Implementeren van een energiemanagementsysteem waarmee (bestaande) laadpalen, zonnepanelen en batterijen digitaal worden verbonden.
  • Inzicht en advies in alle relevante thema’s rondom elektrificatie, zoals brandveiligheid en financiële exploitatie.

Het project in gang

In oktober 2022 zijn we gestart met de eerste wegenwachtstations van de toekomst in Amsterdam, Utrecht en Ypenburg. Deze drie locaties zijn voorzien van grootschalige infrastructuur. Een belangrijke mijlpaal. Inmiddels hebben we ruim 20 andere locaties in het land bezocht en zijn er ruim 250 nieuwe laadpalen geïnstalleerd. Belangrijk, want de teller staat al op 140 elektrische voertuigen. Deze wagens verbruiken jaarlijks honderdduizenden kilowatturen (kWh) aan stroom.

Hoewel de meeste locaties direct gebruiksklaar zijn, geldt dit niet voor alle locaties. Monteurs moeten soms ter plekke tijdelijke oplossingen bedenken, zoals aanpassingen aan verdeelkasten in de garage. Hierdoor blijft er altijd een aantal laadpalen actief en kan de wegenwacht 24/7 blijven functioneren.
“We hebben zorgvuldig gezocht naar de juiste technisch partner om deze duurzame revolutie mee aan te gaan. Al bij het eerste contact voelden we een duidelijke klik met de directeur en projectleider van Unica. Zij begrijpen écht waar we naartoe willen en hoe ze de ANWB daarin kunnen ontzorgen. Jullie collega’s hebben daarbij niet alleen verstand van de huidige technieken, maar ook van die uit het verleden. Dat is ontzettend belangrijk in zo’n grote transitie.”

Jasper IJsselstijn

Duurzaamheidsmanager ANWB